Muzisch-agogisch begeleiden in de hulpverlening
Waarom is hulpverlening op lange termijn nogal eens niet effectief? Waarin schiet een, puur gedragsmatige benadering tekort? Waarom zijn muzische middelen vaak geschikt om diepere lagen bij hulpvragenden aan te boren? In een stap-voor-stap benadering biedt de auteur materiaal om deze vragen te beantwoorden. Een grote verscheidenheid aan speelse werkwijzen komt aan bod: spel en muziek, dans en beweging, verhalen en sprookjes, schilderen en boetseren, maar ook het beleven van natuur rituelen en humor. De auteur pleit voor verdieping van het hulpverleningsaanbod en draagt mogelijkheden aan voor spirituele en intuïtieve ontwikkeling van zowel hulpverlenende als hulpvragende. In zijn boek schuwt de auteur een persoonlijke stellingname niet en geeft ook zijn eigen ervaringen en inzichten een plaats. Hij stimuleert de lezer na te gaan waarom het belangrijk is aandacht te schenken aan de uiterlijke en innerlijke kant van hulpvragenden, maar ook aan de individuele en collectieve kant van veel hedendaagse problemen. Hij verbindt zo voor het eerst een maatschappijkritische benadering met de humanistische en transpersoonlijke psychologie. Dit boek zet de lezer met opdrachten, vragen en praktijkvoorbeelden laan tot het ontwikkelen van visie en vindingrijkheid. Het biedt de lezer mogelijkheden om zowel zelfbewustzijn als inzicht in de samenleving te verdiepen. Een CD met eigen piano-improvisaties helpt de lezer op weg bij het ontwikkelen van de intuïtieve vermogens als voorbereiding op het gebruik ervan in de hulpverleningspraktijk. Het boek is bedoeld voor allen die zich bezighouden met hulpverlenen, met name HBO-studenten Sociaal Pedagogische Hulpverlening.