Sluit

Hoe creativiteit werkt

Hoe creativiteit werkt

De vonk, het gloeilampje, eureka!
Een onderzoeker van 3M had een nieuwe papierlijm gemaakt, maar die dreigde te mislukken, de lijm was te zwak. Op een zondag, in de kerk, zag hij opeens het licht: het ‘geeltje’, de Post-It. Vernieuwing komt vaak onverwacht: Bob Dylan schreef ‘Like A Rolling Stone’ op een moment dat hij overwoog te stoppen met de muziek. En medische vernieuwingen ontstaan vaker bij de koffieautomaat dan in het laboratorium.
In Uit het niets beschrijft Jonah Lehrer hoe nieuwe ideeën ontstaan. Dat levert verrassende conclusies op: hoe beter je je concentreert, des te kleiner de kans dat je een oplossing vindt. Nooit werken je hersens harder dan wanneer je gevraagd wordt ‘even aan niets te denken’ – juist daarom lijken de beste ideeën uit het niets te komen.

Categorie alle
Hoofdauteur: Lehrer
Auteur: Lehrer, J.
Uitgever: Business contact
Jaar van uitgifte: 2012
Discipline: algemeen
Doelgroep: alle
Taal: Ned.
ISBN: 978 90 254 59994
APA-citering: Lehrer, J. (2012). Hoe creativiteit werkt. Amsterdam: Business contact.
Type: boek
Trefwoorden: ideeën, creativiteit, concentratie