Creatieve procestheorie en beeldende kunsteducatie
Dit literatuuronderzoek probeert antwoorden te vinden op de vraag:Wat is creativiteit en hoe kun je creativiteitsontwikkeling, en in het bijzonder de beeldende, aansturen? Er wordt gedachtegoed vanuit de creatieve therapie , de psychologie en de kunsteducatie samen gebracht. Voor het ontstaan van een creatief proces zijn voorwaarden nodig. Creativiteit ontstaat in de wisselwerking tussen persoon en omgeving. Hoe structureer je dus die omgeving? Tevens blijkt dat bij creativiteit op een bepaalde manier het ‘ verkeer’ tussen onbewuste en bewuste filevrij geregeld moet zijn. Het onbewuste blijkt een schatkamer van ideeën te bevatten maar waar vind je de sleutel tot deze schatkamer? Het antwoord op deze vragen leidt tot het updaten van de creatief procestheorie en tot didactisch modellen voor de actieve beeldende kunsteducatie. Onder andere het zintuiglijke contact met de materie, experiment en toeval hebben een belangrijke rol, evenals een omgeving met veel mogelijkheden en een speciale hantering van tijd en ruimte .Het model lijkt tevens geschikt voor kunsteducatie aan mensen met (nog) geringe verbale mogelijkheden of mensen die speciale voorwaarden nodig hebben om tot expressie en vormgeving te kunnen komen.