Sluiten

Kennisbank

Een verzamelplek voor alle kennis die met creatieve disciplines en hulpverlening te maken heeft. Neem een kijkje! Heb je aanvullingen? Stuur dan een mail naar info@creatiefhulpverlenen.nl

Creatief communiceren met kinderen

Creatief communiceren met kinderen Image

Volwassenen praten niet zo vaak met kinderen. Als ze dat doen is daar vaak een vervelende aanleiding voor, bijvoorbeeld slechte schoolprestaties of nog erger een scheiding van de ouders. Het zijn vaak gesprekken waar kinderen niet om vragen. Het is daarom extra belangrijk om die gesprekken zo te voeren, dat kinderen dit niet als onaangenaam ervaren. Aan te sluiten bij de leefwereld van een kind is dan van belang.

Je kunt beter met het kind op de grond op een groot stuk papier samen een tekening maken van het gezin van het kind, of zoals de tv-banketbakker Abel dat doet, samen een taart bakken. Het probleem is dat volwassenen die vorm van communiceren vaak verleerd en soms ook verdrongen hebben. Tekenen vinden de meeste volwassenen eng. Ze zullen minder moeite hebben met het spelen van een spelletje. In Creatief communiceren met kinderen en jongeren staan meer dan twintig voorbeelden hoe je op een creatieve manier met kinderen en jongeren kunt communiceren. Het bij de voorbeelden behorende materiaal, dat je zelf kunt gebruiken om creatief met kinderen te communiceren, is opgenomen in een apart deel.

Naast het je goed verplaatsen in de leefwereld van het kind en open staan voor de ideeën en gedachten van het kind is er nog een belangrijk voorwaarde voor het goed communiceren met kinderen: je moet aansluiten bij het ontwikkelingsniveau. Daarom is er een inleiding waarin wij aangeven wat je communicatief gezien qua leeftijd en ontwikkelingsniveau wel en niet kunt doen.

Alhoewel Creatief communiceren met kinderen en jongeren vooral gericht is op de communicatie met basisschoolkinderen zijn een groot aantal voorbeelden ook toepasbaar op jongeren en volwassen. Om jou als volwassene beter te leren kennen, kan ik jou ook vragen: als je moet kiezen tussen een tulp en een roos, welke bloem kies je? Met doorvragen leer ik je dan op een wat minder traditionele manier kennen. Als je voor de roos kiest, zal ik je vast gaan vragen of je ook stekels hebt. Wat zou je mij vragen, als ik voor een tulp kies?

Bekijk op bol.com

Categorie
kinderen
Auteur:
Baarda, B.
Uitgever:
Noordhoff Uitgevers B.V.
Jaar van uitgifte:
2012
Discipline:
algemeen
Doelgroep:
jeugdzorg
ISBN:
978 90 018 10177
APA-citering:
Baarda, B. (2012). Creatief communiceren met kinderen. Groningen:Noordhoff Uitgevers B.V.
Type:
boek
Trefwoorden:
Gesprek, gespreksvoering, communiceren, ontwikkelingsniveau, kinderen

Creatief communiceren met kinderen

Creatief communiceren met kinderen Image

Volwassenen praten niet zo vaak met kinderen. Als ze dat doen is daar vaak een vervelende aanleiding voor, bijvoorbeeld slechte schoolprestaties of nog erger een scheiding van de ouders. Het zijn vaak gesprekken waar kinderen niet om vragen. Het is daarom extra belangrijk om die gesprekken zo te voeren, dat kinderen dit niet als onaangenaam ervaren. Aan te sluiten bij de leefwereld van een kind is dan van belang.

Je kunt beter met het kind op de grond op een groot stuk papier samen een tekening maken van het gezin van het kind, of zoals de tv-banketbakker Abel dat doet, samen een taart bakken. Het probleem is dat volwassenen die vorm van communiceren vaak verleerd en soms ook verdrongen hebben. Tekenen vinden de meeste volwassenen eng. Ze zullen minder moeite hebben met het spelen van een spelletje. In Creatief communiceren met kinderen en jongeren staan meer dan twintig voorbeelden hoe je op een creatieve manier met kinderen en jongeren kunt communiceren. Het bij de voorbeelden behorende materiaal, dat je zelf kunt gebruiken om creatief met kinderen te communiceren, is opgenomen in een apart deel.

Naast het je goed verplaatsen in de leefwereld van het kind en open staan voor de ideeën en gedachten van het kind is er nog een belangrijk voorwaarde voor het goed communiceren met kinderen: je moet aansluiten bij het ontwikkelingsniveau. Daarom is er een inleiding waarin wij aangeven wat je communicatief gezien qua leeftijd en ontwikkelingsniveau wel en niet kunt doen.

Alhoewel Creatief communiceren met kinderen en jongeren vooral gericht is op de communicatie met basisschoolkinderen zijn een groot aantal voorbeelden ook toepasbaar op jongeren en volwassen. Om jou als volwassene beter te leren kennen, kan ik jou ook vragen: als je moet kiezen tussen een tulp en een roos, welke bloem kies je? Met doorvragen leer ik je dan op een wat minder traditionele manier kennen. Als je voor de roos kiest, zal ik je vast gaan vragen of je ook stekels hebt. Wat zou je mij vragen, als ik voor een tulp kies?

Bekijk op bol.com