Sluiten

Met elkaar, voor elkaar en tegen elkaar.

Wij zijn aan de slag gegaan met een casus van het Fort. Op het Fort zit een jongen die sociaal onaangepast gedrag laat zien. Hij is moeilijk te motiveren voor groepsactiviteiten en als hij een dwarse bui heeft, is hij moeilijk te corrigeren. Hij zoekt graag de grenzen op, maar zorgt er wel voor dat hij net buiten schot blijft. De sfeer in de groep wordt daardoor beïnvloed.

We hebben met één van de leidsters contact gehad om wat meer over de jongen te weten te komen. Dit om goed aan te kunnen sluiten bij de ontwikkeling- en leeftijdsfase van de jongen. Om echt goed aan te kunnen sluiten hebben we eerst uitgezocht in welke ontwikkelingsfase hij nu eigenlijk zit. Wat heeft hij hiervoor nodig en wat voor activiteiten sluiten op dit moment aan bij hem? We keken daarin naar zowel groepsactiviteiten als individuele activiteiten.

We kwamen erachter dat hij in zijn vrije tijd op voetbal zit en dat hij gemotiveerd raakt van competitiespellen. We besloten om die dingen te combineren en een draaiboek te maken met spellen. De spellen sluiten aan bij de ontwikkelings- en leeftijdsfase van de jongen en sluiten daarnaast ook aan bij life skills. Enkele voorbeelden van de spellen uit het draaiboek zijn: een voetbalcompetitie, kat-en-muis-spel, 1 minuut spelletjes, zeskamp, boksen en verfsmijten. Al de spellen zijn voorzien van uitleg, regels, benodigdheden, aandachtspunten en extra uitbreidingsmogelijkheden.

We hopen dat de jongen door middel van deze spellen meer aansluiting vindt bij de groep en dat de sfeer positiever wordt. Daarnaast hopen we voor de jongen dat hij in deze spellen zijn emoties kwijt kan.

Spread the love

Over

mditewig@student.che.nl

Laat een antwoord achter